12:26:23
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳



کاربر گرامی
برای دسترسی به این قسمت شما باید عضو سایت باشید.
اخبار فرهنگی هنری را در ایمیل خود داشته باشید.
تاجبخش فنائیان بعد از سریال تاریخی حجر بن عدی سراغ سوژه ای اجتماعی رفت و پس از چند سال تحقیق،نگارش و تولید سریال «همه بچه های ما» را ساخت که جمعه شب (17 آبان ماه 1392) پخش آن به پایان رسید. به این بهانه گپ و گفتی با فنائیان داشتیم که در ادامه می خوانید ]]>

زندگی تلخ بچه‌های کار

گفت و گوی تبیان با تاجبخش فنائیان


تاجبخش فنائیان بعد از سریال تاریخی حجر بن عدی سراغ سوژه ای اجتماعی رفت و پس از چند سال تحقیق،نگارش و تولید سریال «همه بچه های ما» را ساخت که جمعه شب (17 آبان ماه 1392) پخش آن به پایان رسید. به این بهانه گپ و گفتی با فنائیان داشتیم که در ادامه می خوانید.

همه بچه های ما

سوژه همه بچه های ما در سینما و تلویزیون موضوع جدیدی نیست. بچه های کار چه جذابیتی برای شما داشت که ترغیب به  ساخت سریالی با این موضوع شدید؟

ایده بچه های خیابان ممکن است در ذهن خیلی ها به عنوان موضوعی که می شود در فعالیت های هنری اعم از تئاتر، سینما ،‌تلویزیون حتی عکاسی ،‌مجسمه سازی خطور  بکند اما معمولا این سوژه به شکل گزارشی و ارائه آن چه هست پرداخته می شود. من فکر کردم ارائه گزارش چه تاثیری می تواند داشته باشد در حالی که مردم به طور طبیعی در  کوچه و خیابان بارها شاهد این سوژه ها باشند.

مشاهده آن چه هست جز تکرار مکررات آن هم در قالب هنر که وجهی از بازسازی دارد فایده چندانی نمی تواند داشته باشد حداقل از خود موضع طبیعی در همه جای دنیا قابل مشاهده است چیز برتر و بهتر را به همراه نخواهد داشت. ما فکر کردیم که لازم است علاوه بر نشان دادن آن چه هست،‌به آن چه هم باید باشد بیندیشیم. یا آن چه می تواند باشد. آن چه باید یا می تواند باشد چیزی نیست که قابل وقوع نباشد یعنی هرگز معادل آن چه نمی تواند باشد نیست. آن چه باید باشد ممکن است باز در جامعه خروجی بیرونی داشته باشد ولی تعداد آن قدر زیاد نیست که به طور روزمره قابل مشاهده باشد. یا شاید انسان در طول عمرش حتی یک بار هم موفق نشود آن چه  را که باید و می تواند باشد در ارتباط با کودکان کار و خیابان یک بار هم نبیند اما وجود خارجی دارد.

 

ایده پرداختن به بچه های خیابانی به ذهن خودتان رسید یا به شما پیشنهاد شد؟

ایده در کلاس تدریسم شکل گرفت. دانشجویانم روی شاهدات خودشان تحقیق می کردند و آن را درقالب فیلمنامه ارئه می دادند.

 

پروسه جمع آوری تحقیقات چه قدر طول کشید؟

وقتی در مرحله طرح  ایده و تحقیقات اولیه بود یک ترم طول کشید. تعداد کارهایی که به نسبت دانشجویان کلاس ظرفیت تبدیل به یک اثر حرفه ای را داشت کم بود. لذا باید ایده تبدیل به ایده ای نو می شد. چند محقق به کار اضافه شدند. لذا پروسه تبدیل ایده به یک سریال کامل سه سال طول کشید. فیلمنامه در شورای طرح و برنامه ریزی سازمان با حد اکثر آرا به تصویب رسید.

 

در مرحله تحقیق و نگارش طبیعی است که کار تا حدودی طولانی شود اما سریال شما تولید طولانی ای هم داشت. لازم بود یک سریال معمولی سه سال وقت ببرد؟

طولانی شدن کار چند دلیل داشت. این سریال در لوکیشن های متعددی ضبط شده؛ چیزی حدود 60 لوکیشن و جابجایی مدام گروه برای تصویربرداری آن هم نه از یک اتاق به اتاق دیگر بلکه از شمال به جنوب و شرق و غرب و مرکز .علت دیگر تعداد فراوان بازیگرها اپیزودیک بودن سریال بود. سریال ما دارای داستان واحدی نبود که با یک سری بازیگر ثابت از یک نقطه شروع شود و در نقطه ای تمام شود. هر اپیزود بازیگران جدید می خواست. در واقع این 28 قسمت معادل 12 فیلم سینمایی است. 12 فیلم را نمی توان در پنج ماه ساخت . حدود هفت ماه به خاطر مشکلات مالی تعطیلی کامل داشتیم. دلیل دیگر حساسیت های خود من بود.

 

طولانی شدن کار گروه سازنده را خسته و کارشان را فرسایشی می کند. بهتر نبود زودتر سریال را تمام می کردید؟

بعضی از کارها بالاخره طولانی می شود. همه بچه های ما البته کلا با تعطیلاتی که داشت یک سال و نیم  تصویربرداری داشت ولی سریال های الف ویژه ای هستند که سابقه 10 سال تصویربرداری داشته اند. کارهایی که طولانی می شود قاعدتا این عارضه که شما می گویید را دارد و بازیگران ممکن است سر کار دیگر بروند و همین باعث انقطاع حسی شود و طولانی شدن ممکن است حوصله بعضی آدم های بی حوصله را سر ببرد. ولی همه این طوری نیستند. خود من هم به عنوان کارگردان که از زمان ایده اولیه تا همین الان که درگیرش هستم به دلیل قرابت ذهنی ام به آن اصلا خسته نشدم.

وقتی احساس ترحم و دلسوزی می کنید قاعدتا گره افکنی ها و گره گشایی بوده که این حس را ایجاد کرده. یعنی اگر یک اثر فرایند دراماتیک خود را حفظ نکند و ادامه ندهد امکان دلسوزی و همراهی وجود ندارد. برای این که ما داستان ساخته ایم، گزارش مستند که ارائه نمی دهیم. داستانی ساخته شده همه عناصر یک داستان باید دست به دست هم بدهند که اتفاقا بتواند احساس تماشاگر را تحریک کنند

ظاهرا سریال از فیلمنامه اولیه کوتاه تر شده.

بله پنج اپیزود از این کار حذف شد. یعنی از یک جایی بالاخره به من گفتند تمامش کن. الان فیلمنامه 5 اپیزود موجود است که ساخته نشد. اتفاقا برای این که این سوء تفاهم بوجود نیاید که چون فنائیان داخل سازمان هست و از شرایط بهتری برخوردار است زیادی مراعات شد که چنین سوء تفاهمی ایجاد نشود و پیش گیری ها از این سوء تفاهم این قدر بود که من گاهی می گفتم کاش داخل سازمان نبودم؛‌حتما با من بهتر برخورد می شد.

 

به نظر خودتان سریال توانست حرفش را بزند و درباره کودکان کار اثر گذار باشد؟

تاثیری که من انتظار داشتم در بخشی از جامعه ولو محدود، داشته. تمام سعیم را کرده ام که به خواسته ام برسم و تا الان بازخوردهایی که گرفتم آن موضوع را تایید می کند و احساس می کنم در رابطه با آن خواسته ای که از ابتدا هدف گذاری کردم شکست نخوردم خیلی ها به من گفته اند که حالا بچه های خیابان را جور دیگر نگاه می کنیم.

 

مشکل سریال اغراق بیش از حد در نشان دادن سختی های این بچه ها است. این اغراق همراهی و همذات پندای با آن ها را سخت می کند.

کسانی که کار را دیدند پیامک هایی برای سازمان زده اند و بازخوردهای جامعه از این حکایت دارد که مردم با این بچه ها ارتباط نزدیکی برقرار کرده اند.

 

ارتباطی هم اگر هست به دلیل فضای بیش از حد احساسی حاکم بر روابط آدم های قصه و تاکید بر بیچارگی بچه ها است. در صورتی که از شما که سال ها تجربه فعالیت در عرصه هنر دارید،انتظار این است که قصه را به گونه ای پیش ببرید که  مخاطب به جای  ترحم با گره های داستان و دغدغه های شخصیت ها درگیر شود.

همه بچه های ما

وقتی احساس ترحم و دلسوزی می کنید قاعدتا گره افکنی ها و گره گشایی بوده که این حس را ایجاد کرده. یعنی اگر یک اثر فرایند دراماتیک خود را حفظ نکند و ادامه ندهد امکان دلسوزی و همراهی وجود ندارد. برای این که ما داستان ساخته ایم ؛ گزارش مستند که ارائه نمی دهیم. داستانی ساخته شده همه عناصر یک داستان باید دست به دست هم بدهند که اتفاقا بتواند احساس تماشاگر را تحریک کنند. اتفاقا نسبت به همچین موضعی خیلی لازم است که همه تمهیدات و ترفندهای هنری درباره سینما و تلویزیون به کار گرفته شود تا رابطه حسی برقرار شود بین تماشاگر و آن چه دارد.

اگر غیر از این باشد اصلا ممکن بود شما را بخنداند. اگر جامعه با این کار ارتباط حسی برقرار کرده حتما نتیجه یک سری تمهیدات تکنیکی است. من که در کار نیستم که آه بکشم که اثر بگذارد. من ارتباط حسی ام را با دکوپاژ ،‌میزانسن شخصیت پردازی و هدایت بازیگر ایجاد کرده ام. ما از  هر گونه رفتارهای  تصنعی که بخواهد دل بسوزاند اجتناب کردیم. بچه های خیابان خیلی هم می خندند، بازی می کنند ،‌توی سر و کله هم می زنند.

 

چرا این بعد را پررنگ تر نکردید؟

لازم نبود بیش از نشان دهیم.

 

ولی سریال خیلی تلخ شد و همین مخاطب را پس می زند.

چون این زندگی تلخ است اتفاقا خنده های این ها ممکن است شما را به گریه بیندازد.

 

ولی دیدن صحنه های ترک بچه، انداختن یک بچه دیگر پیش سگ ،‌داد و فریاد روی سر بچه ها و صحنه های دیگر که با تاکید فلاکت آن ها را نشان می دهد ، مخاطب را زیادی اذیت می کند. یعنی این آدم ها اصلا لحظه های شاد ندارند؟

من خیلی سعی کردم شادی هم در کار باشد. بچه ای که توسط مادرش رها می شود قبلش در پارک بازی می کند.

 

ولی بیننده می داند قرار است اتفاق تلخ رخ دهد.

بله ولی آن بچه دارد بازی می کند و بعدش هم در آغوش ابراهیم است. در انتها با آرامش روی تخت موسسه خوابیده. فرایند غم و شادی با هم حرکت می کند تا ارتباط حسی برقرار شود.

همه بچه های ما

دلشوره ای که سریال  با ایجاد نشانه های پررنگ مبنی بر رخ دادن اتفاقی بد ایجاد می کند، مخاطب را بیش از حد اذیت می کند.

بله بعضی ها ممکن است نتوانند تحمل کنند. ولی این واکنش همگانی نیست چون اکثر مخاطبان نگاه می کنند و رابطه حسی برقرار می کنند واقعا لذت می برند. چون آگاهی های جدیدی پیدا می کنند لذت می برند چون متوجه می شوند می شود در همین شرایط مهربانی وجود داشته باشد لذت می برند. از این که این بچه هاز یک شرایط بد به یک شرایط مطلوب می رسند لذت می برند.

 

بازی نسرین مقانلو یادآور نقش های قبلی اش در تلویزیون است. همان خشونت زنانگی و داد و فریادها را دارد. خودتان خواستید خانم مقانلو نقش های قبل را تکرار کند؟

کسی که در شرایط نامناسب بزرگ شده و اتفاقا توسط تشکیلات فراماسونری زندگی اش روی یک روال ناامنی افتاده و از بچگی مجبور به انجام کارهای خلاف بوده نمی تواند لطیف الطبع و ظریف الرفتار باشد . طبیعی است که از خشونت های منتج از شرایط زیستی اش برخوردار باشد. هر چند او هم وقتی این زندگی اش را یادآوری می کند اشک می ریزد. یعنی در پنهان این آدم لطافت انسانی نهفته است. اگر خشونت را در رفتار او ببییم اشک تضاد لازم در شخصیت پردازی این کاراکتر ایجاد می کند.

 

منظور من تکرار بازی خانم مقانلو است. حتی ستاره اسکندی هم چیز جدیدی ندارد. از کارگردانی که پیشینه تئاتری دارد این توقع می رود که بازیگرانش نسبت به سریال های دیگر یک سر و گردن بالاتر باشند.

انتخاب بازیگر یکی بر اساس توانایی او است یکی بر اثر تجربیات،  که بازیگر انتخاب می شود تا آن نقش را ایفا  کند و مسائل دیگر در حاشیه قرار می گیرد. قرار نیست یک بازیگر را انتخاب کنم و بگوبم هدف من این است که در این کار حتما از تو بازی متفاوت بگیرم . این هدف کار نیست هر چند درمورد بعضی از بازیگران ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد . مثلا ممکن است آقای محمود جعفری چنین نقشی را قبلا بازی نکرده باشد. یا مثلا آقای امیر آقایی چنین نقشی را بازی نکرده باشد. یا دیگران ... خانم اسکندری و مقانلو قطعا چنین شخصیتی را قبلا بازی نکرده اند چون شخصیت یک شمای کلی ندارد بلکه جزئیات رفتاری یک شخص شخصیت او را می سازد. ما هرگز نمی توانیم در دو سریال که با موضوعات کاملا متفاوت ساخته شده اند شخصیت عین هم داشته باشیم که جزئیات رفتاری شان مثل هم باشد. ممکن است در ظاهر شباهتی داشته باشد اما جزئیات رفتاری بسیار بسیار متفاوت است.

 

مصاحبه : احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان




در یاهو ایمیل کنید.
با GMail ارسال کنید.
در قالب فایل word ذخیره کنید.
این خبر را چاپ (پرینت) کنید.
این خبر را در منبع اصلی مشاهده کنید.
در صفحه فیس بوک خود منتشر کنید.
داغ کنید.
توییت کنید.
در بالاترین منتشر کنید.
در علاقه مندی های خود ذخیره کنید.
در گوگل پلاس منتشر کنید.


دُرنیوز
در آستانه فرا رسیدن روز میلاد حضرت امام حسن علیه السلام اسامی هیئت هایی که در این ایام مراسم جشن دارند اعلام شد.


به گزارش نامه نیوز، به نقل از سایت عقیق؛ در آستانه فرا رسیدن روز میلاد حضرت امام حسن علیه السلام  اسامی هیئت هایی که در این ایام مراسم جشن دارند را اعلام شد. بدیهی است که بسیاری از این برنامه ها در جدول برنامه های ماه رمضان نیز وجود دارد.
 

هیئت

سخنران

مداح

توضیحات

مرکز تهران

مسجد ارک

حجت الاسلام سیدحسین مومنی

حاج منصور ارضی

چهارراه گلوبندک، میدان 15 خرداد

شب و شام ولادت از ساعت 22:45

مهدیه تهران

حجت الاسلام سیدحسین مومنی

حاج مهدی سماواتی

خیابان ولی عصر(عج)، چهار راه گمرگ امیریه، مهدیه تهران

شب و شام ولادت از ساعت 21:30

مسجد امام رضا(ع)

حجت الاسلام سمیع زاده

کربلائی سجاد محمدی و وحید منصوری

میدان حر، چهارراه لشکر، خیابان کمالی، جنب بیمارستان لقمان، مسجد امام رضا(ع)

شب و شام ولادت از ساعت 21

جوانان صاحب الزمان(عج)

 

حاج ذبیح الله ترابی

چهارراه امیریه، پایین تر از چهارراه، علامت پرچم

شب و شام ولادت از ساعت 23

مسجد امام خمینی(ره)

حجت الاسلام سید حمید میرباقری

 

بازار بزرگ تهران، مسجد امام خمینی(ره)

ظهر ولادت از نماز ظهر

 

حاج مهدی توکلی

دعای افتتاح: حاج سید احد خجسته

خیابان سعدی انتهای کوچه ممتاز، حسینیه دلریش

شب و شام ولادت از ساعت 23

حسینیه کربلائی ها

حجت الاسلام محمدی

حامد رضوانفر

چهارراه گلوبندک، نرسیده به بازار

ظهر ولادت از نماز ظهر

مسجد جامع بازار

 

حاج احمد چینی

مسجد جامع بازار تهران، شبستان چهلستون

ظهر ولادت از نماز ظهر

محبان محسن بن علی(ع)

حجت الاسلام اخوان

حاج مصطفی سماواتی

خیابان امام خمینی(ره)، بعد از میدان حسن آباد، خیابان باستیون

شب و شام ولادت از ساعت 23

عشاق المهدی(عج)

 

حاج محمد حسین اپرناک

خ قزوین خ شهید جوادیان(قلمستان)116 لوای عشاق

شب و شام ولادت یک ساعت قبل از افطار

مکتب تشیع

حاج آقا کاشانی

حاج کاظم غفارنژاد

خیابان وحدت اسلامی-روبروی پارک شهر-کوچه شهید کاوه زهره کرمانی.

شب و شام ولادت از ساعت 23

شمال تهران

رایةالعباس(ع)

حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب

حاج محمود کریمی

چیذر، امامزاده علی اکبر(ع)

شب و شام ولادت از ساعت 22

مسجد حضرت امیر(ع)

بین نماز ظهر و عصر: حجت الاسلام علوی تهرانی

بعداز نماز عصر: حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان

_

خیابان کارگرشمالی، مقابل پمپ بنزین مسجد حضرت امیر (ع)

ظهر ولادت از نماز ظهر (بجز جمعه ها)

محبین الائمه (ع)

حجت الاسلام علی پناه

مناجات: حاج مهدی سماواتی

حاج مهدی آصفی

انتهای خیابان سهروردی جنوبی - خیابان ملک - نبش خیابان شهید یوسفیان- حسینیه هیئت محبین الائمه علیهم السلام

شب و شام ولادت از ساعت 22:30

امیرالمومنین (ع)

حاج محمد معروفی،شیخ حسین قاسمی،شیخ حسین افشاری و شیخ یوسف ربیعی

حاج علی الفت

میدان تجریش خیابان دربند گلابدره آستان مقدس امامزاده قاسم

شب و شام ولادت راس ساعت 00:30 بامداد

مسجد حضرت امیر(ع)

قرائت و جزء خوانی قرآن کریم

   

خیابان کارگرشمالی، مقابل پمپ بنزین مسجد حضرت امیر (ع)

شب و شام ولادت ازساعت 21:30 با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء

مسجد حضرت مهدی(عج)

حجت الاسلام سیدمحمدرضا طباطبائی نسب

ذاکرین اهل بیت(ع)

خیابان ستارخان، سه راه تهران ویلا، مسجد حضرت مهدی(عج)

ظهر ولادت از نماز ظهر

محبین الائمه(ع)

 

حاج مهدی سماواتی

خیابان شریعتی، خیابان ملک

ایام ماه مبارک از ساعت 22:30

میثاق با شهدا

حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی

ذاکرین اهل بیت(ع)

بزگراه شهید چمران، پل مدیریت، مسجد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

شب و شام ولادت از ساعت 22:30 الی 24

مصلی بزرگ امام خمینی(ره)

حجت الاسلام پناهیان

حاج مرتضی طاهری

خیابان شهید دکتر بهشتی، مصلی بزرگ امام خمینی(ره)

شب و شام ولادت از ساعت 21

عبدالله بن الحسن(ع)

حجت الاسلام محمود ریاضت

برادر حنیف طاهری

نیاوران، خیابان شهید رفیعی، حسینیه محبان اهل بیت(ع)

شروع جلسه هرشب با قرائت 1 جزء از قرآن کریم

شب و شام ولادت به مدت 23 شب از ساعت 22:30

مسجد امیر المومنین (ع)

حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب

 

زرگنده، مسجد امیرالمومنین(ع)

ظهر ولادت از نماز ظهرqa

ریحانة النبی(س)

حجج اسلامسید وحید معتمدی،جواد سلیمی، سیدمرتضی شجاعی،یوسف ربیعی، سیدعبدالحمید شهاب

شعر خوانی: مصطفی صابر خراسانی

کربلائی محمد حسین پویانفر

ولنجک، کهف الشهداء

شب و شام ولادت از ساعت 23

مسجد انصار الحسین(ع)

حجت الاسلام علی ثمری

 

مینی سیتی، شهرک شهید محلاتی، فاز1 ، مسجد انصارالحسین(ع)

هر روز بعد از نماز عصر

شب و شام ولادت ساعت 1 بامداد

مسجد صاحب الزمان(عج)

حجت الاسلام محمود معرفت

 

جنت آباد، بالاتر از همت، مسجد صاحب الزمان(عج)

شب و شام ولادت از ساعت 20

محبین الائمه(ع)

 

حاج مهدی آصفی

خیابان شریعی، خیابان ملک، علامت پرچم

شب و شام ولادت از ساعت 23

مسجد نوریان

حجت الاسلام علی سعیدیان

 

ابتدای شریعتی، روبروی خیابان ملک، مسجد نوریان

شب و شام ولادت از ساعت 23

مسجد جامع مهدیه (عج)

حجت الاسلام سیاوشی

مناجات و روضه خوانی: حاج حمید خشنود، کربلایی امیرحسین حیدری

پاسداران، دولت، دیباجی جنوبی

یکشنبه شب های ماه مبارک رمضان از ساعت 22

حسینیه مکتب الصادق(ع)

حجت الاسلام محمود معرفت

 

ستارخان، روبروی دریان نو، حسینیه مکتب الصادق(ع)

ظهر ولادت از نماز ظهر

حداث الحسین(ع)

شیخ جواد سلیمی

کربلایی مجتبی قره گزلو

نیاوران،خ رفیعی،جنب مسجد جوزستان،کوی ابرار پایگاه شهدای ابرار

دوشنبه از ساعت 21

انصارالعباس(ع)

دکتر هاشمیان

حاج سیدمحسن گرسویی

چهارراه پاسداران، اول خیابان دولت

شب و شام ولادت ساعت 21

مسجد جامع بقیةالله(عج)

حجت الاسلام کرمی نیا

حجت الاسلام نوری فرد

میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی حنوبی، مسجد جامع بقیةالله(عج)

شب و شام ولادت از ساعت 24 همراه با قرائت نیم زء قرآن کریم

جنوب تهران

حسینیه نوباوگان قنات آباد

دهه اول: حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب

دهه دوم: حجت الاسلام محمود ریاضت

دهه سوم:حجت الاسلام مرتضی اعتمادیان

دهه اول:

مناجات: حاج محسن طاهری

مداحی:

5 شب اول: حاج سیدمجید بنی فاطمه

5 شب دوم: کربلائی حنیف طاهری

دهه دوم:

مناجات: حاج مرتضی طاهری

مداحی: حاج کاظم غفار نژاد

دهه سوم:

مناجات: حاج مجید کاشانی

مداحی: حاج حمیدبهاری

میدان محمدیه، خیابان مولوی، روبروی بانک کارگشایی، کوچه شاه حسینی، کوچه کیهانی، حسینیه نوباوگان قنات آباد

شب و شام ولادت از ساعت 23

آستان مقدس امامزاده معصوم(ع)

استاد علی عرب عامری

کربلایی وحیدطاهری، کربلایی نویدطاهری

خیابان قزوین، بعد از پل امام زاده معصوم(ع)

دوشنبه از ساعت21:30

مسجد جامع ولی عصر(عج)

حجت الاسلام سیدحمید میرباقری

_

اول خانی آباد، مسجد جامع ولی عصر(عج)

شب و شام ولادت از ساعت 22

مسجد حضرت ولیعصر(عج)

حجج اسلام سلیسپور و قرنی

حاج محمد رضا غلامرضازاده

شهرری، خ فدائیان اسلام، جنب بیمه حسین آباد، کوی شهید کوهپایگانی، مسجد حضرت ولیعصر(عج)

شب و شام ولادت از ساعت 21:30

حسینیه روضة الحسین(ع)

حجت الاسلام علی عامری

ذکر توسل: کربلایی وحیدطاهری، کربلایی نویدطاهری

خیابان هلال احمر، بعداز پل هلال احمر، روبروی ایستگاه اتوبوس، کوچه شیخ محمد علی، حسینیه روضة الحسین(ع)

شب و شام ولادت از ساعت 23

بیت النور

حجت السلام تاج لنگرودی، استاد غلامرضا کریملو

حاج حسین هوشیار، حاج علیرضا نایب، کربلایی  مهدی آرزوجی

نازی آباد میدان بازار دوم حسینیه حجت (عج)

شب و شام ولادت از ساعت 22

انصار العباس(ع)

 

 

خیابان دماوند، بالاتر از جهارراه خاقانی، خیابان هاشمی، کوچه باباطاهر شرقی

یکشنبه از بعد افطار

شرق تهران

بیت الرقیه(س)

حجت الاسلام سیدحسین هاشمی نژاد

_

خیابان پیروزی، انتهای خیابان پنجم نیروی هوائی

شب و شام ولادت از ساعت 23

حسینیه همدانی ها

شیخ حسین انصاریان

پیش از منبر: حاج ذبیح الله ترابی (15 شب اول)

خیابان ری، نرسیده به چهارراه امین حضور، حسینیه همدانی ها

شب و شام ولادت از ساعت 23

مسجد بهشتی

دهه اول: حجت الاسلام ماندگاری

دهه دوم: حجت الاسلام ظهیری

دهه سوم: حجت الاسلام سید حسین مومنی

حاج علی قربانی و حاج امیر عباسی

پیروزی، خیابان نبرد شمالی

شب و شام ولادت از ساعت 22:30 شب

مسجد امام حسین(ع)

 

حاج رضا بکائی

میدان امام حسین(ع)، مسجد امام حسین(ع)

شب و شام ولادت از ساعت 24

مکتب الزهرا(س)

دهه اول: حاج مهدی توکلی

دهه دوم: حاج مهدی قاسمی و حجت الاسلام دکتر آقا تهرانی

دهه سوم: دکتر حمشت الله قنبری و استاد رائفی پور

حاج محمدرضا طاهری و کربلایی حسین طاهری

خیابان 17 شهریور، میدان خراسان، خیابان عجب گل، حسینیه پیروان حضرت مهدی(عج)

شب و شام ولادت از ساعت 24

مسجد شهدا

 

حاج مهدی سماواتی و حاج ماشاالله عابدی

اتوبان آهنگ، بعد از گلها، مسجد الشهدا

شب و شام ولادت از ساعت 24

سرچشمه

دهه اول: حجت الاسلام مصطفی کرمی

دهه دوم: حجت الاسلام سعید خوشنما

دهه سوم: حجت الاسلام سید حسین خادمیان

حاج علی آهی، حاج غلامرضا سازگار، استاد حاج علی انسانی، حاج مهدی آصفی، حاج محسن طاهری و حاج سید احمد صالحی خوانساری و دیگر ذاکرین اهل بیت(ع)

میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور، مسجد هفتاد و دو تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی

شب و شام ولادت از ساعت24 لغایت 3 بامداد

بیت الحسن المجتبی(ع)

شیخ مرتضی اعتمادیان

دهه دوم: حاج محسن عرب خالقی

خیابان ایران، بیت الحسن المجتبی(ع)

شب و شام ولادت از ساعت 23

مسجد امام حسین(ع)

حجت الاسلام خلج

 

میدان امام حسین(ع)، مسجد امام حسین(ع)

ظهر ولادت از نماز ظهر

مجمع دینی مهدیه

 

حاج سید احمد صالحی خوانساری

پیروزی، خیابان درودیان(دلگشا)، کوچه جعفری

شب و شام ولادت از ساعت 22:30

مدرسه نور

 

حاج احمد چینی

خیابان ایران، کوچه شهید ملکی

شب و شام ولادت از ساعت 22

حسینیه حضرت معصومه(س)

 

حاج محمد نوروزی

خیابان خاوران,نرسیده به میدان خراسان،حسینیه حضرت معصومه(س)

شب و شام ولادت از ساعت 24

مسجد النبی(ص)

حجت الاسلام موسوی

 

خاوران، جنب پایانه خاوران، خیابان مسلم، مسجد النبی(ص)

شب و شام ولادت از ساعت 23

جامعه مداحان تهران

(شب های سه شنبه)

 

حاج سیدحسن حاج احمدی، حاج غلامرضا سازگار، حاج احمد زمانی، حاج رضا غلامی و دیگر ذاکرین اهل بیت(ع)

خیابان ری، چهارراه انبار گندم، مسجد حضرت سجاد(ع)

شب و شام ولادت از ساعت 23:30 الی 1:30 بامداد

مولودی

 

حاج سیدحسین میرعممادی

پیروزی،  چهارصد دستگاه، خیابان فارابی، خیابان قانون

شنبه 21 تیر از ساعت 21

غرب تهران

مهدیه امام حسن مجتبی(ع)، هیئت رزمندگان غرب تهران

آیت الله شیخ مهدی احدی

قرائت دعا و مناجات: حاج سعید حدادیان

حاج احمد نیکبختیان و کربلائی محمدحسین حدادیان و کربلایی علی جباری

خیابان آزادی، بعد از یادگار امام(ره)، مهدیه امام حسن مجتبی(ع)

شب و شام ولادت از ساعت 22:30

ریحانة الحسین(ع)

حجت الاسلام ابوالقاسمی

حاج سید مجید بنی فاطمه

اشرفی اصفهانی،خ 22 بهمن،باغ فیض،مجتمع فرهنگی مذهبی ریحانة الحسین(ع)

شب و شام ولادت ساعت ٢٢:٣٠

الزهرا(س)

حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان

 

خیابان آزادی، بعد از یادگار امام،  مسجد دانشگاه صنعتی شریف

شب و شام ولادت از ساعت 1:30 بامداد

منتظران مهدی(عج)

حجت الاسلام علی سعیدیان

حاج علی نجفی

آیت الله کاشانی، روبروی خیابان بهنام

شب و شام ولادت از ساعت 22

یا ثارالله الحسین(ع)

حاج محمد جواد فارسی

حاج محمد جواد فارسی

دهکده المپیک، شهرک راه آهن، بلوار امیرکبیر، خیابان گلفام، نبش بنفشه چهارم، هنرستان ایران تکنیک

شب و شام ولادت از ساعت 21:30

محفل امیرعلقمه

استادمحمد جنتی

حاج افشین نجفی

انتهای خ جیحون خ رنجبربعدازمیوه وتره بارجنب غفوری حسینیه حضرت رقیه (س)

شب و شام ولادت ساعت 21

مسجد حضرت علی بن ابی طالب(ع)

آیت الله علیا

 

بوستان بزرگ نهج البلاغه تهران، در جوار شهدای گمنام

همراه با نماز جماعت و صرف افطار

شب و شام ولادت از ساعت 20

مسجدالنبی (ص)

حجت الاسلام دکتر سید علی اکبر هاشمی

 

شهرک غرب.فازیک. خیابان ایران زمین. خیابان گلستان جنوبی مسجدالنبی (ص)

شب و شام ولادت 90 دقیقه قبل از اذان مغرب

دُرنیوز
شهرام ناظری گفت: نسل جدید وقیح‌ است، سرقت می‌کند و فکر دیگران را می‌دزدد. این برای هنر خوب نیست. همین گونه است که اثر هنری خوب بوجود نمی‌آید.


به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسنا، شهرام ناظری که در مراسم اولین سالگرد درگذشت زنده‌یاد احمد ابراهیمی سخن می‌گفت، اظهار کرد: همیشه معتقدم که ای کاش پیش از اینکه هنرمندان از دست ما بروند به آن‌ها نزدیک شویم و در قالب مراسمی چون گردهمایی یا بزرگداشت از آن‌ها تقدیر کنیم.

او ادامه داد: اما معمولا در جامعه ما بیشتر وقتی کسی فوت می‌کند راجع‌به او صحبت می‌کنند، او را عزیز می‌کنند اما تا وقتی زنده است برای او ارزش قائل نیستند مگر اینکه آن شخص از سیاست خاصی برخوردار باشد.

شوالیه آواز ایران همچنین گفت: یادم است وقتی استاد پایور زنده بود از گوشه و کنار صحبت‌هایی درباره او شنیده می‌شد که خیلی مطلوب نبود اما وقتی از دنیا رفت، القابی به او دادند که اصلا به او نمی‌خورد، این‌ها خوب نیست البته باید بگویم این نوع برخوردها تأسف‌برانگیز است. البته شاید هم باید حق داد، در این جامعه چیزی به ما یاد ندادند، رسانه‌ها هم چیزی آموزش نمی‌دهند.

شهرام ناظری در بخش دیگری از سخنانش درباره مهجور شدن آواز ایرانی سخن گفت و افزود: جوانان این روزها به تقلید روی می‌آورند، البته گناهی هم ندارند. شاید به خاطر این است که به ما چیزی یاد ندادند.

این هنرمند پیشکسوت درباره شخصیت زنده‌یاد ابراهیمی بیان کرد: از تسلط او بر آواز و ادبیات و از مرام درویشانه او همه می‌دانند، من او را از صمیم قلب دوست داشتم. نسل قدیم همه دلپذیر بودند اما نسل هر چه به جلو می‌آید فضا بدتر می‌شود. در آن نسل صفاتی وجود داشت که دیگر دیده نمی‌شود. همه از پاکی بیکران برخوردار بودند. البته نسل ما هم مثل نسل قبل نیست بلکه 30 درجه‌ای افت داشته‌ایم. یک هنرمند باید رها و عاشقانه حرکت کند.

او با بیان اینکه نسل امروز وقیح است و آثار دیگران را سرقت می‌کند، گفت: هر کس چهار جلسه ردیف یاد گرفته و صدایی دارد امروز جایگاهش را در جامعه طوری می‌دانند و طوری با او برخورد می‌کنند که انگار از علی‌اکبرخان شهنازی بالاتر است.

ناظری پس از سخنانش چند بیتی از قطعه «آتش در نیستان» را به احترام احمد ابراهیمی برای حاضران خواند.

مراسمی که شامگاه 20 تیرماه به مناسبت اولین سالگرد درگذشت احمد ابراهیمی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شده بود، مدیرعامل خانه موسیقی نیز سخنرانی انجام داد.

حمیدرضا نوربخش گفت: آشنایی من با استاد احمد ابراهیمی به منزل محمد موسوی برمی‌گردد. موسوی نوایی را پخش کرد که صدایی خسته را دربرداشت. این نوا در من تأثیر زیادی گذاشت و اولین بار بود که نام او را می‌شنیدم. وقتی به محضر استاد ابراهیمی شرف‌یاب شدم دریایی از فضیلت و انسانیت در مقابل چشمان من نقش بست که کمتر کسی را با این فضائل انسانی سراغ دارم.

وی افزود: او یک شخصیت چندوجهی بود. نمی‌شد گفت که فقط آوازخان، موسیقی‌دان یا ادیب بود. همه ما می‌دانیم که او چه اشرافی بر آواز و ردیف‌های آوازی داشت. نمی‌شود او را جزو ردیف‌دانان ندانیم.

نوربخش درباره نحوه برخورد ابراهیمی با ادبیات، اظهار کرد: آوازخوانان معمولا دوگونه با ادبیات برخورد می‌کنند، دسته اول آن‌هایی هستند که شعر را صرفا ابزار کار خود می‌دانند و دسته دوم کسانی هستند که شعر دل‌مشغولی آن‌ها است، یعنی خواننده مثل یک ادیب می‌ماند و این مقوله را خوب می‌شناسد. در چنین شرایطی آواز تأثیر بسزایی دارد.

مدیرعامل خانه موسیقی تصریح کرد: می‌خواهم هشداری درباره مقوله آواز بدهم. باید به این مطلب توجه کنیم که متأسفانه امروز مقوله آواز به انزوا رفته است. وضع آواز آشفته و نابهنجار است، در حالی که جوهره موسیقی ایران ساز و آواز محسوب می‌شود اما چه شده است که امروز حوصله شنیدن آواز کم شده است.

او در پایان سخنانش تأکید کرد: ساز و آواز بخش مهمی از میراث معنوی ماست و ما نباید این وظیفه مهم را از خودمان ساقط کنیم.

در ادامه این مراسم حسن ناهید نوازنده پیشکسوت نی و از دوستان قدیمی زنده‌یاد ابراهیمی به بیان خاطره پرداخت و گفت: احمد ابراهیمی در کار ساعت‌سازی هم شهرت زیادی داشت و دو ساعت هم به من یادگاری داد. در این 51 سالی که در خدمتش بودم با خصوصیات نیک اخلاقی او آشنا شدم و از آن استفاده کردم. او آرام، مودب و مهربان بود.

به گزارش ایسنا، ساز و آواز علیرضا قربانی و داریوش پیرنیاکان پایان‌بخش این مراسم بود.

رشید وطن‌دوست، مظفر شفیعی، جهانشاه برومند، هوشنگ کامکار، شهرام ناظری، ارفع اطرایی، سهیلا پورگرامی و... از هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
دُرنیوز
یکی از پرسش‌های مطرح شده در کتاب «پرسش‌ها و پاسخ‌ها» به سؤال یکی از دانشجویان درباره علاقه مقام معظم رهبری به شاعران معاصر اختصاص دارد


به گزارش نامه نیوز، کتاب «پرسش و پاسخ»، متن کامل پاسخ‌های حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به پرسش‌های دانشجویان در 9 دیدار (طی سال‌های1382-1377) ‌است که برای نخستین‌بار در ایام بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و توزیع شد. این اثر شامل پرسش‌های دانشجویان در موضوعات مختلف است که معظم‌له با صبر و کامل به آنها پاسخ داده‌اند. یکی از سؤالات مطرح شده در این جلسات به علاقه شخصی مقام معظم رهبری نسبت به شاعران معاصر مربوط می‌شود که ایشان در جواب این پرسش فرمودند:

من شعرای معاصر را تقسیم می‌کنم به شعرایی که غزلسرا بودند، شعرایی که قصیده‌سرا بودند و شعرایی که نوسرا بودند. هر کدام چند نفری هستند که من به ایشان علاقه داشتم. در غزل، مرحوم «امیری فیروزکوهی» است که من با ایشان دوست هم بودم و ایشان به من هم خیلی علاقه داشتند و سال‌ها تا بعد از انقلاب، با یکدیگر رفت و آمد داشتیم. در زمان ریاست جمهوری من، ایشان از دنیا رفتند.

البته غیر از «امیری» هم یکی، دو نفر شاعر غزلسرا بودند که شعرهایشان را دوست می‌داشتم؛ یکی مرحوم «رهی معیّری» بود که او را از نزدیک ندیده بودم، یکی مرحوم «شهریار» بود که از شعرش خیلی خوشم می‌آمد. با ایشان هم آشنا بودم. البته من بعد از انقلاب با ایشان آشنا شدم؛ قبل از انقلاب، هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشتیم.

در درجه اوّل، قصیده‌سرا «ملک‌الشّعرای بهار» بود که قصیده‌هایش مرا خیلی به خودش جلب می‌کرد. مرحوم «امیری فیروزکوهی» هم یک نوع قصیده سبک خاقانی می‌گفت که آن هم در نوع خودش قصیده بسیار فخیم و برجسته‌ای بود؛ از آن هم من خیلی خوشم می‌آمد.

در شعر نو، دو، سه نفر بودند که شعرهایشان را خیلی می‌پسندیدم. یکی از آنها «اخوان» بود. ما با «اخوان» آشنا بودیم و شعرش، شعر بسیار برجسته‌ای بود. یکی دو نفر دیگر هم هستند که دوست ندارم از آنها اسم بیاورم. کسانی بودند که آن وقت در زمان جوانی ما، جزو اساتید و برجسته‌های شعر نو بودند و به اعتقاد من اینها از خود «نیما یوشیج» بهتر شعر نو می‌گفتند. اگر چه او شروع کننده این راه بود؛ اما به نظر من اینها از او بهتر و پخته‌تر و برجسته‌تر شعر می‌گفتند. البته صفای «نیما یوشیج» را هیچکدامشان نداشتند؛ نه اخوان داشت، و نه آن یکی، دو نفر دیگری که من از ایشان اسم نیاوردم.

نیما یوشیج - برخلاف آن چیزی که می‌گفتند - مردی متدیّن بود. مرحوم «امیری» با «نیما یوشیج» از نزدیک دوست بود. او برای من نقل می‌کرد و می‌گفت «نیما یوشیج» آدم متدیّنی است. او به شعر سنّتی هم علاقه‌مند بود؛ منتها این سبک را هم می‌پسندید. البته می‌دانید که ایشان این سبک را هم از اروپایی‌ها گرفته بود. اصلاً سبک شعر نوِ ما، سبک ابتکاری به معنای حقیقی نیست؛ سبک شعر اروپایی است، با خیلی از خصوصیاتی که آن شعرها دارد. حتّی سبک جمله‌بندی انگلیسی، در شعر نوِ فارسی ما گرته‌برداری شده است.

به گزارش تسنیم، در بین شعرایی که الآن هستند، چند نفر شاعر خوب داریم. هم شعر غزلی خوب داریم و کسانی که می‌گویند، انصافاً خوبند؛ هم شعر نو داریم. در میان شعرای انقلاب، بعضی‌ها واقعاً خوب و برجسته‌اند. به من اجازه بدهید که از شعرای معاصر و زنده اسم نیاورم.

منبع خبری

Please Wait...

نام و نام خانوادگی
نام:   
نام خانوادگی:   

رمز عبور
رمز عبور قبلی:
رمز عبور جدید:
تکرار رمز عبور جدید:  


تازه ترین خبرها
مهم ترین ترین خبرها
اخبار کلمه های کلیدی