9:29:22
چهارشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۳



کاربر گرامی
برای دسترسی به این قسمت شما باید عضو سایت باشید.
اخبار فرهنگی هنری را در ایمیل خود داشته باشید.
مقررات و فراخوان سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر که از 12 تا 22 بهمن 1392 ؛ مقارن با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود، منتشر شد . . . .

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین المللی فیلم فجر ، این دوره جشنواره شامل سه بخش کلی سینمای ایران، سینمای جهان و مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع رسانی است بخش سینمای ایران شامل پنج بخش رقابتی سودای سیمرغ، نگاه نو (مسابقه فیلم های اول) سینمای حقیقت (مسابقه آثار مستند بلند) ، فیلم برگزیده تماشاگران و تجلی اراده ملی و بخش غیر رقابتی خارج از مسابقه است.
در بخش سودای سیمرغ علاوه بر سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی، همانند سال های قبل، 17 سیمرغ بلورین بهترین فیلم، کارگردان ، فیلم نامه، بازیگر نقش اول مرد و زن، فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، نقش مکمل مرد و زن، صدابرداری، صداگذاری، طراحی صحنه و لباس، چهره پردازی، جلوه های ویژه میدانی و جلوه های بصری و جایزه ویژه هیأت داوران اهدا خواهد شد.
در بخش مسابقه فیلم های اول (نگاه نو) سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم به همراه جایزه ویژه هیأت داوران به بهترین دستاورد فنی یا هنری اهدا خواهد شد.
در بخش آثار مستند بلند سینمایی نیز که زمان آثار حداقل باید 60 دقیقه باشد، سیمرغ بلورین به بهترین فیلم ، بهترین کارگردان و بهترین متن و پژوهش و جایزه ویژه هیأت داوران برای بهترین دستاورد فنی یا هنری اهدا می شود.
بخش رقابتی دیگر سینمای ایران، «بهترین فیلم سینمای ایران از نگاه تماشاگران» است. همچنین در بخش
تجلی اراده ملی کلیه آثار به نمایش درآمده سودای سیمرغ، خارج از مسابقه و فیلم های اول می توانند شرکت کنند و جوایز سازمان ها و نهادهای خصوصی و دولتی را به خود اختصاص دهند.
بخش خارج از مسابقه سینمای ایران به فیلم هایی اطلاق می شود که به دلیل حضور یکی از سازندگان اصلی در
هیأت های انتخاب، داوری و یا به درخواست تهیه کننده در بخش سودای سیمرغ به نمایش در نمی آید.
بخش سینمای بین الملل شامل دو بخش رقابتی جام جهان نما و سینمای سعادت و بخش غیر رقابتی نمایش های ویژه است.






در بخش جام جهان نما شش سیمرغ بلورین بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه، بازیگران زن و مرد و بهترین دستاورد فنی یا هنری و بهترین فیلم آسیایی به همراه یک جایزه ویژه هیأت داوران به بهترین فیلم همسو با اولویت های مضمونی این بخش اهدا خواهد شد.
اولویت های اعلام شده در این دوره جشنواره ارزش های بنیادینی نظیر ظلم ستیزی، عدالت خواهی، حقوق بشر، اشاعه اخلاق، معنویت و بیداری اسلامی است.
بخش دیگر سینمای بین الملل، سینمای سعادت (مسابقه فیلم سازان جهان اسلام) است. این بخش، هدف افزایش بهره مندی جهان اسلام از سینما و نقش سینما در توسعه ارزشهای اسلامی را دنبال می کند.
در این بخش چهار سیمرغ بلورین به بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه و بهترین دستاورد فنی یا هنری و دو جایزه ویژه مصطفی عقاد و جایزه ویژه هیأت داوران اهداء می شود.
در بخش غیر رقابتی بین الملل، فیلم های برگزیده جشنواره ها و یا فیلم های نمایشگر یک سبک هنری و یا فیلمسازان برجسته سینمای جهان و یا منطقه ای خاص به نمایش درخواهد آمد.
آخرین بخش رقابتی جشنواره، مسابقه مواد تبلیغی و اطلاع رسانی شامل عکس، پوستر ، تیزر و آنونس است که در این بخش سه سیمرغ بلورین به بهترین عکس فیلم، بهترین طراحی پوستر و بهترین آنونس یا تیزر اهداء می شود.
در زمان بندی مقررات جشنواره امسال اعلام شده است که متقاضیان باید تا 30 آبان 1392 تقاضای شرکت خود را به همراه نسخه بازبینی ارائه نمایند و آخرین زمان ارائه نسخه بازبینی 30 آذر است.
کلیه فیلم های منتخب تا 20 دی ملزم به ارائه نسخه نهایی خواهند بود که در صورت عدم ارائه براساس مقررات جشنواره، دبیرخانه فقط برای نمایش فیلم های دریافت شده برنامه ریزی خواهد کرد.
براساس این فراخوان ، در دوره سی و دوم جشنواره 44 جایزه شامل یک سیمرغ زرین، 38 سیمرغ بلورین و 5 جایزه ویژه هیأت داوران اهداء خواهد شد که نسبت به مقررات دوره قبل یک جایزه کمتر است؛ همچنین در دوره سی و یکم یک سیمرغ زرین، 41 سیمرغ بلورین و 3 جایزه ویژه و جمعاً 45 جایزه پیش بینی شده بود.
گفتنی است متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت جشنوارهwww.fajrfilmfestival.ir اصل فراخوان را مشاهده و از آخرین خبرها مطلع شوند؛ علاوه بر این ایمیل جشنواره: info@fajrfilmfestival.irو تلفکس جشنواره: 88797542 – 88880327 است؛ ضمن آنکه دفتر جشنواره نیز در تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به توانیر، نبش کوچه احتشام، پلاک 2454، طبقه سوم، دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم فجر واقع است.


در یاهو ایمیل کنید.
با GMail ارسال کنید.
در قالب فایل word ذخیره کنید.
این خبر را چاپ (پرینت) کنید.
این خبر را در منبع اصلی مشاهده کنید.
در صفحه فیس بوک خود منتشر کنید.
داغ کنید.
توییت کنید.
در بالاترین منتشر کنید.
در علاقه مندی های خود ذخیره کنید.
در گوگل پلاس منتشر کنید.


دُرنیوز
اگر فلسطینی‌ها از ابتدا با روی باز سرزمین‌هایشان را به یهودیان می‌دادند این‌همه مشکل پیش نمی‌آمد.

 

به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، در حالی‌که در میان حملات پی‌ در پی اسرائیل به غزه، تاکنون بیش از صدها زن و کودک بی‌دفاع به شهادت رسیده‌اند، «وودی آلن»، کارگردان یهودی سینمای هالیوود، به این جمله بسنده کرد که،«حقیقتا موقعیت غم‌انگیز و دهشتناکی است.» و در توجیهی احمقانه برای جنایات رژیم صهیونیستی اینگونه افزود: به عقیده من، منشاء این درگیری به بدرفتاری عرب‌ها با یهودی‌ها پس از جنگ جهانی دوم بر‌می‌گردد، احساس می‌کنم اعراب از ابتدا به هیچ عنوان با آنها خوب رفتار نکردند و این یک مشکل بزرگ بود.



«آلن» مدعی شد: یهودیان جنگ وحشتناکی را پشت سر گذاشته بودند، میلیون‌ها نفر از آنها قتل و عام شده بودند و در سراسر اروپا مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند و تنها این تکه بسیار بسیار کوچک از کره زمین در میان بیابان به آنها رسیده بود، اگر تنها اعراب می‌گفتند، ما می‌دانیم که شما چه کشیده‌اید و این تکه کوچک از زمین برای شما و ما دوستان شما باقی خواهیم ماند و به شما کمک خواهیم کرد، یهودیان نیز از در صلح در می‌آمدند ولی متاسفانه اعراب اینکار را نکردند. آنها راه حل مناسب را انتخاب نکردند و این همه مشکلات به وجود آمد.



«آلن» افزود: اتفاقات اخیر وحشتناک است. از زمانی که می‌توانم به خاطر آوردم، زمانی‌که 21 ساله بودم، آنها به من می‌گفتند که صلح میان اعراب و اسرائیل نزدیک است، این در نسل بعد اتفاق می‌افتد. ولی اکنون اوضاع بدتر شده، این ادامه می‌یابد و ادامه می‌یابد ولی در نهایت هیچ چیز تغییر نخواهد کرد.لااقل به این زودی‌ها هیچ صلحی میان اسرائیل و مردم فلسطین روی نخواهد داد. اگر چه امیدوارم که این اتفاق بیافتد ولی فکر می‌کنم که نه هر دو طرف چندان خواهان این مسئله‌اند و نه اینکه توانایی رسیدن به چنین چیز را دارند.


فارس

 

115

 

 

دُرنیوز
عباس خلجی، نویسنده از جمله مخالفان سلب حقوق وراث پدیدآورندگان پس از گذشت 50 سال پس از فوت است. وی در این باره گفت: قانون حق وراثت باید ...

عباس خلجی

خلجی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: از آنجا که هر قانونی باید بر سنت‌های فرهنگی ـ تاریخی یک جامعه متکی باشد، بنابراین از این منظر مطمئن نیستم که در تدوین و تصویب قانون «سلب حقوق پدیدآورندگان پس از گذشت 50 سال از فوت آنها، از وراث» مبانی فرهنگی جامعه در نظر گرفته شده باشد.

این نویسنده حوزه جامعه‌شناسی و سیاسی در ادامه سخنانش گفت: در مجموع، سلب حقوق از وراث بعد از گذشت 50 سال از فوت پدیدآورندگان، منطقی نیست چون معتقدم پدیدآورندگان نیز مانند سایر افراد، خانواده‌دار هستند بنابراین، تا جایی که امکان دارد باید حقوق پدیدآورندگان به آنها برسد.

وی توضیح داد: در این میان می‌توان حداقل از تجربیات جوامع مختلف در این زمینه بهره‌مند شد؛ در برخی جوامع شاهدیم که تا چند سال مستمر، حقوق پدیدآورندگان متوفی به وراث می‌رسد. بنابراین، به نظر نمی‌رسد که به این راحتی‌ها بشود حقوق مولفان را چه بعد از 30 سال یا حتی 100 سال بعد از فوت پدیدآورندگان، از خانواده آنان سلب کرد.

خلجی ادامه داد: اگر قرار است مولفان حقوقی داشته باشند، باید این حقوق پس از فوت آنها نیز برای وراث به یادگار بماند.

نویسنده کتاب «اصلاحات آمریکایی و قیام 15 خرداد» در پاسخ به این پرسش که «برخی معتقدند ممکن است بعد از گذشت 50 سال از فوت پدیدآورنده، وراث مانع انتشار آثار آنها شوند؛ در این مورد چه نظری دارید؟» گفت: ما نباید صِرف دیدگاه‌های سیاسی، بازماندگان پدیدآورندگان متوفی را از میراث مادی و معنوی محروم کنیم. اگر هم قرار است بعد از مدتی این حق برای وراث، حذف شود باید مبتنی بر مبانی فقهی محکمی باشد.

خلجی گفت: به مسئولان فرهنگی کشور پیشنهاد می‌کنم یک مطالعه فرهنگی ـ تاریخی در این زمینه انجام دهند و مبانی عرفی، فقهی و نظری این موضوع را هم در ایران و هم در سایر جوامع بشری بررسی کنند و تطبیق دهند و در نهایت براساس نتایج حاصله و عاری از هرگونه باورهای سیاسی، تصمیم بگیرند.

*در این زمینه بخوانید:
-(1)سرشار: مخالف تعیین محدوده زمانی برای حقوق وراث نویسنده هستم/اینجا را بخوانید.
-(2)کارشناس حقوق نشر: محدوده زمانی برای آثار فکری، به دلیل حمایت از جامعه است/اینجا را بخوانید.
-(3)مهدی غبرایی: حقوق آثار تا الی‌الابد باید به وراث پدیدآورنده برسد/اینجا را بخوانید.
-(4)مدیر نشر بهتاپژوهش: قانون «حقوق مولف پس از مرگ» کامل است/اینجا را بخوانید.
-(5)حسن‌بیگی: محدودیت زمانی را برای انتفاع وراث قبول ندارم/اینجا را بخوانید.
-(6)کاخی: با واگذاری حق‌التالیف نویسنده متوفی به ناشر مخالفم/ اگر ناشر زودتر از مولف فوت کند، تکلیف چیست؟/اینجا را بخوانید.
-(7)گودینی: با قانون محدودیت زمان ارث از مولف موافقم/ اگر وارث مولف ناخلف بود، چه باید کرد؟/اینجا را بخوانید.
-(8)سلیمی: پیشنهادم تشکیل سازمان غیر دولتی برای حمایت و مدیریت آثار مولفان متوفی است/اینجا را بخوانید.
-(9)کاشفی: یک حکم واحد و مطلق درباره همه آثار عادلانه نیست/اینجا را بخوانید.
-(10)نادمی: حقوق مادی آثار در نهایت باید به جامعه بازگردد/اینجا را بخوانید.
-(11)شیرزادی: حق‌التالیف نباید محدودیت زمانی داشته باشد/اینجا را بخوانید.
-(12)احمدی: وراث حق دارند درباره انتشار یا عدم انتشار آثار متوفی نظر دهند/اینجا را بخوانید.
-(13)شفیعی: تا وراث قانونی در قید حیات‌اند باید حقوق مولف به آن‌ها برسد/اینجا را بخوانید.
-(14)قیصری: 500 سال هم از فوت مولف بگذرد، باید حق‌التالیفش به وراث برسد/اینجا را بخوانید.
ـ(15)پارسی‌نژاد: محدودیت زمانی حق‌التالیف آثار متوفی به 70 سال ارتقا یابد/اینجا را بخوانید.
-(16)زنوزی جلالی: نویسندگان در زمان حیات با مشکلات حق‌التالیف مواجهند چه رسد پس از فوت!/اینجا را بخوانید.
-(17) تجار: حقوق تالیف آثار مانند سایر میراث پدیدآورنده است/اینجا را بخوانید.
-(18) محقق:برای جلوگیری از تحریف لزوما نباید مدت انحصار آثار را اضافه کرد/ اینجا را بخوانید.
-(19) مزینانی: با اجرای قانون حق وراثت آثار ملی می‌شوند/ اینجا را بخوانید.

دُرنیوز
اسفندیار معتمدی،رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی‌- ‌آموزشی معلمان فیزیک ایران و ‌حسین هاجری، معاون پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی ...

داستان سود و زیان منابع کمک آموزشی برای دانش‌آموز و ناشر

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- تب کنکور، در سال‌های اخیر موجب رونق انتشار کتاب‌های کمک آموزشی شده است؛ آثاری که جامعه‌ دانشگاهی،‌ داوطلبان ورود به دانشگاه و خانواده‌های آنها را برای معرفی،‌ انتخاب و استفاده بهترین منبع درگیر کرده است، بنابراین در گام نخست، شناسایی اهداف این دسته از ناشران و اطلاع از دیدگاه کارشناسان حوزه کتاب و نشر درباره این ناشران ضروری است. 

اغلب این منابع از سوی متخصصان تولید نمی‌شوند
اسفندیار معتمدی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی‌- ‌آموزشی معلمان فیزیک ایران معتقد است، برخی بر این عقیده‌اند که به دلیل محدود بودن حجم مطالب درسی، به منابع کمک آموزشی نیاز است، هرچند این آثار می‌توانند برای دانش‌آموزان مفید باشند اما اغلب این منابع از سوی متخصصان تولید نمی‌شوند. برخی ناشران کمک آموزشی نیز سرمایه‌گذاری کرده و منافع مالی را هدف قرار داده‌اند. 

به گفته وی، کسب سود موجب شده برای یک کتاب درسی چند منبع کمک آموزشی تولید شود. آمار بالای این منابع، زمینه‌ساز سردرگمی دانش‌آموزان و دانشجویان شده است؛آثاری که اگر از برنامه مطالعاتی دانش‌آموزان و دانشجویان حذف شوند، اثر منفی بر موفقیت تحصیلی آ‌ن‌ها نمی‌گذارند.

دکتر حسین هاجری،‌ معاونت پژوهشی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) نیز معتقد است: «ناشران منابع کمک درسی و کمک آموزشی به هر دو جنبه سودآوری و ارائه منابع درسی مفید توجه دارند.» 

منابع کمک آموزشی مانع اندیشیدن می‌شوند
وی هدف انتشار کتاب‌های کمک آموزشی را آموزش،‌ یادگیری و رفع کاستی‌های کتاب‌های درسی عنوان کرد و توجه به سود مالی را نیز جریانی طبیعی دانست.

هاجری و معتمدی بر سر هدف تولید منابع کمک آموزشی، یعنی آسان‌سازی مطالب درسی، هم‌عقیده‌اند اما معتمدی، مولف بیش از 50 عنوان کتاب علمی،‌ بین منابع درسی و کمک درسی تفاوت قائل شده است و باور دارد: «منابع درسی برانگیزاننده است، در حالی‌که منابع کمک آموزشی مانع اندیشیدن دانش‌آموز می‌شوند، البته وجود این منابع را رد نمی‌کنیم، بلکه بر انتشار منابعی که سطح دانش را افزایش دهد، تاکید می‌کنیم.»

معتمدی، رشد ناشران کمک آموزشی را رشدی حبابی توصیف می‌کند و عقیده دارد که تولیدات این ناشران علمی نیست و موجب سردرگمی و دلهره دانش‌آموزان شده است. 

از بین رفتن لذت حل مساله
این نویسنده مطرح کشور همچنین در یک آسیب‌شناسی کوتاه از موضوع کنکور می‌گوید: «کنکور موجب شده تا دانش‌آموزان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تست‌زنی توجه بیشتری نشان دهند، دانش‌آموزانی که هرچند ممکن است در آزمون ورودی دانشگاه‌ها قبول شوند اما درک درستی از محتوای کتاب‌های درسی به دست نیاورده‌اند و در حقیقت لذت حل مساله را نچشیده‌اند.»

وی درباره رقابت کاذب دانش‌آموزان در استفاده از منابع کمک آموزشی نیز توضیح داد: «استفاده از منابع آموزشی پرزرق و برق، نوعی رقابت در بین دانش‌آموزان برای تهیه این آثار ایجاد کرده است؛ آثاری که اغلب خالی از محتوای علمی هستند و اثر آموزشی به قول یک نفر تولید این آثار کاغذ سیاه کردن است.‌ بزرگترین خدمت به محیط زیست، تولید نکردن این نوع آثار است.» 

نظارت بر این منابع بر عهده چه ارگانی ‌است؟
به اعتقاد معتمدی، با وجود انتقاد‌هایی که از سوی فعالان فرهنگی به تولید برخی آثار ضعیف حوزه کمک آموزشی مطرح می‌شود، این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که چه ارگان یا نهادی با هدف پیشگیری از تولید آثار بی‌کیفیت، باید بر این مساله نظارت کند. 

هاجری،‌ نیز نقش نهادهایی همچون وزارت علوم  را در بحث نظارت جدی‌ می‌داند و معتقد است که تا به امروز، سازوکار قانونی برای این نظارت تعریف نشده است. 

متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار (ایبنا) با اسفندیار معتمدی را اینجـــــــا بخوانید.
متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار (ایبنا) با حسین هاجری را اینجـــــــــا بخوانید.

مسابقه بزرگ طراحی
منبع خبری
مسابقه بزرگ طراحی

Please Wait...

نام و نام خانوادگی
نام:   
نام خانوادگی:   

رمز عبور
رمز عبور قبلی:
رمز عبور جدید:
تکرار رمز عبور جدید:  


تازه ترین خبرها
مهم ترین ترین خبرها
اخبار کلمه های کلیدی